Ολοκληρωμένοι κανόνες για φυτευτό σκάκι «overtheboard» (=σε πραγματική σκακιέρα, ζωντανά και όχι στο internet)

Τα κυριότερα σημεία τα έχουμε δανειστεί από την προσωπική ιστοσελίδα του Nabla(www.pion.ch). Έχουν γίνει ορισμένες διορθώσεις, σύμφωνα με τις εμπειρίες και τις συζητήσεις μετά το Τουρνουά Φυτευτού σκακιού του Βερολίνου. Οπότε σε αντίθεση με τους αυστηρούς κανόνες του Nabla, οι παρόντες κανόνες χωρίζονται σε ένα μέρος αυστηρών κανόνων και σε κάποιους προαιρετικούς, που καθορίστηκαν από το διοργανωτή του τουρνουά φυτευτού σκακιού. Αυτοί οι κανόνες πρέπει να χρησιμοποιηθούν, εάν ο διοργανωτής θέλει το τουρνουά να αξιολογηθεί και να ληφθεί υπόψη για τίτλους.

 

 

 

 

 

 

 

 

Γενικά

  • Το φυτευτό σκάκι (στο εξής απλά «φυτευτό») παίζεται μεταξύ δυο ομάδων με δύο παίκτες η κάθε ομάδα σε δύο σκακιέρες.
  • Και οι δύο ομάδες έχουν λευκά στη μία σκακιέρα και μαύρα στην άλλη, ενώ τα παιχνίδια αρχίζουν την ίδια στιγμή.
  • Ο χρόνος σκέψης καθορίζεται από το διοργανωτή του τουρνουά.
  • Για κάθε παιχνίδι, εφαρμόζονται οι κανόνες της FIDEγια 5λεπτα blitz.
  • Toπρώτο παιχνίδι που θα τελειώσει καθορίζει και το αποτέλεσμα της συνάντησης, και το παιχνίδι που δεν έχει ακόμη τελειώσει σταματά.
  • Οι δύο σκακιέρες τοποθετούνται η μία κοντά στην άλλη, και τα σκακιστικά ρολόγια έτσι ώστε να μπορεί κάθε παίκτης να βλέπει το χρόνο και στα 2 ρολόγια.

 

Αλλαγές στους συνηθισμένους σκακιστικούς κανόνες.

  • Κάθε κομμάτι που αιχμαλωτίζεται δίνεται στο συμπαίκτη, ο οποίος το τοποθετεί μπροστά η κοντά στη σκακιέρα του. Αυτά τα κομμάτια θεωρούνται ότι ανήκουν  στο στρατό του συμπαίκτη (είναι του ίδιου χρώματος με τα δικά του)
  • Αντί για μια κανονική σκακιστική κίνηση, ο παίκτης μπορεί να «φυτέψει» σε ένα κενό τετράγωνο της σκακιέρας του ένα κομμάτι από το εξωτερικό ‘’stock’’, αλλά με 2 περιορισμούς: καταρχήν δεν πρέπει να είναι ο ίδιος ‘’σαχ’’, και αφετέρου ένα πιόνι δεν μπορεί να φυτευθεί στην πρώτη ή την τελευταία γραμμή. Αν ένα “φύτεμα’’ οδηγεί σε ματ, ο παίκτης κερδίζει την παρτίδα. Το κομμάτι που φυτεύεται δεν θεωρείται ότι έχει κινηθεί. Έτσι ένα πιόνι που φυτεύεται στη 2η γραμμή μπορεί να κινηθεί 2 τετράγωνα στην πρώτη του κίνηση, ή να γίνει ροκέ με φυτεμένο πύργο.
  • Τα κομμάτια ενός χρώματος ενός παίκτη που δε βρίσκονται στη σκακιέρα του θεωρούνται υποθετικά ότι βρίσκονται στις διαθέσιμες εφεδρείες του. Έτσι, εκτός αν όλα τα αναγκαία κομμάτια (= όλα τα κομμάτια του χρώματος του παίκτη) βρίσκονται στη σκακιέρα του (πράγμα εξαιρετικά απίθανο),
  • -      Ο παίκτης δεν θεωρείται ότι έγινε ματ, όταν μπορεί να αντιμετωπίσει το σαχ με κομμάτι που υποθετικά βρίσκεται στις εφεδρείες του. (=θεωρητικά δηλαδή ακόμη και στη σκακιέρα του συμπαίκτη του) Άρα, ένα ματ πρέπει πάντα να πραγματοποιείται είτε με σαχ εξ’ επαφής, είτε με σαχ με ίππο, είτε με διπλό σαχ.
  • -      Ο παίκτης δεν θεωρείται ποτέ ότι έγινε πατ.
  • -      Οι κανόνες της F.I.D.E. 14 e) 2) και 15 e) όσον αφορά για την περίπτωση να μην έχει κάποιος αρκετό υλικό για ματ, δεν εφαρμόζονται.
  • Ένα πιόνι που φθάνει στην τελευταία γραμμή προάγεται μεν, αλλά στην πραγματικότητα μένει ένα πιόνι-ο παίκτης πρέπει προφορικά να υποδείξει σε ποιο κομμάτι επιθυμεί να το προαγάγει, συνήθως αυτό θα είναι ίππος ή βασίλισσα. Αν το πιόνι που αντιπροσωπεύει το προαχθέν κομμάτι αιχμαλωτιστεί, επιστρέφει ως απλό πιόνι στις εφεδρείες του συμπαίκτη.

 

Πρόοδος της συνάντησης

  • 10.  Κάθε παίκτης ασχολείται με το δικό του παιχνίδι-δεν του επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να δράσει «φυσικά» στην άλλη σκακιέρα είτε στο άλλο ρολόι, για παράδειγμα δείχνοντας ένα τετράγωνο ή κομμάτι με το δάχτυλό του, επενεργώντας ο ίδιος κίνηση για το συμπαίκτη του ή πατώντας το ρολόι του συμπαίκτη του.
  • 11.  Από την άλλη πλευρά, όλες οι άλλες μορφές συνεννόησης επιτρέπονται ανάμεσα στην ομάδα. Για παράδειγμα ένας παίκτης μπορεί να πει μια κίνηση στο συμπαίκτη του.
  • 12. Όταν τελειώσει ένα παιχνίδι, κάθε παίκτης πρέπει να σταματήσει να    παίζει και να μηδενίσει το χρονόμετρό του. Αυτό τελειώνει τη συνάντηση, ακόμα και αν μετά ο αντίπαλος βρει ματ σε μία κίνηση. Όμως αν και οι δύο παίκτες αμελήσουν να σταματήσουν το ματς, το παιχνίδι τους μπορεί να συνεχιστεί. Αν είναι παρών διαιτητής, θα μηδενίσει ο   ίδιος το χρονόμετρο μόλις το παιχνίδι τελειώσει.
  • 13. Εάν έχει τελειώσει μόνο ένα παιχνίδι, αυτό αποφασίζει και το   αποτέλεσμα της συνάντησης, εάν έχουν τελειώσει και τα δύο, τότε εφαρμόζεται το εξής. Εάν και τα δύο παιχνίδια κερδήθηκαν από την ίδια ομάδα, αυτοί κερδίζουν συνολικά-αλλιώς έχουμε ισοπαλία.
  • 14. Δύο παιχνίδια λογίζονται ότι έχουν τελειώσει ταυτόχρονα στην ακόλουθη περίπτωση: Ένας παίκτης παίρνει ένα κομμάτι που επιτρέπει στο συμπαίκτη του να κάνει ματ αμέσως, (σε μία κίνηση) αλλά ταυτόχρονα γίνεται και ο ίδιος ματ αμέσως. Όπως αναφέρεται στο προηγούμενο άρθρο, σε αυτή την περίπτωση, όλο το παιχνίδι είναι ισόπαλο.
  • 15.        Μία πρόταση ισοπαλίας,  όπως και η αποδοχή της, πρέπει να γίνεται και από τους δύο παίκτες της ομάδας και αποφασίζει ολόκληρο το ματς.

Κανόνες που υποδεικνύει ο διοργανωτής και θα ισχύσουν στο παρόν τουρνουά.

Κρυμμένα κομμάτια

Όλοι οι παίκτες πρέπει να έχουν όλα τα κομμάτια των εφεδρειών τους έτσι ώστε να φαίνονται καλά μπροστά στη σκακιέρα τους ή απλά κοντά της. Εάν, επίτηδες ή όχι κάποιος παίκτης κρύβει ορισμένα κομμάτια του, ο αντίπαλος μπορεί να του πατήσει το ρολόι και να απαιτήσει από αυτόν να του τα δείξει.

Κίνηση με την επαφή με τα κομμάτια ή με το ρολόι

Οι κανόνες του 5λεπτου της FIDEδεν εφαρμόζονται σε περίπτωση που ο παίκτης ακουμπήσει κομμάτι από τις εφεδρείες του, ακόμα και αν αυτό φυτευτεί τελικά. Σε περίπτωση όμως που κομμάτι φυτευτεί αυτή η κίνηση δεν μπορεί πλέον να ανακληθεί.

Κίνηση από πριν

Όπως στους κανόνες 5λεπτου της FIDE, μια κίνηση (εκτός από μια κίνηση που  κάνει ματ) θεωρείται ότι έχει τελειώσει μόνο όταν έχει πατηθεί το χρονόμετρο - όταν έχει πατηθεί το χρονόμετρο, επακολουθούν τα εξής:

-      Μια αντικανονική κίνηση οδηγεί στο χάσιμο της παρτίδας, αλλά μόνο όταν το χρονόμετρο έχει πατηθεί. Αλλιώς μπορεί  να ανακληθεί, αλλά πρέπει να παιχθεί το ίδιο κομμάτι εάν αυτό είναι δυνατόν. Oαντίπαλος ωστόσο μπορεί να υποδείξει μια αντικανονική κίνηση, μόνο ΠΡΙΝ ολοκληρώσει τη δική του κίνηση.

-      Ένα κομμάτι που αιχμαλωτίστηκε δεν μπορεί  να χρησιμοποιηθεί από το συμπαίκτη πριν πατηθεί το ρολόι.

-      Ένας παίκτης μπορεί να παίξει εφόσον ο άλλος έχει παίξει, αλλά χωρίς ακόμα να ολοκληρώσει την κίνησή του (ολοκλήρωση κίνησης = πάτημα χρονομέτρου), αλλά πρέπει να περιμένει την ολοκλήρωση της κίνησης του αντιπάλου του για να ολοκληρώσει τη δική του κίνηση, χωρίς να μπορεί με οποιονδήποτε τρόπο να εμποδίσει το πάτημα του χρονομέτρου από τον αντίπαλο, δηλ. Να παίξει σε «μηδέν χρόνο».

Ισοπαλία με επανάληψη κινήσεων

Όπως προβλέπεται από τον κανονισμό 15  dτης FIDEγια τα 5λεπτα, ένας παίκτης μπορεί να απαιτήσει ισοπαλία μετά από 4 επαναλήψεις της θέσης  που καταμετρούνται με δυνατή φωνή (=τρεις καταμετρήσεις με δυνατή φωνή θέσης που επαναλήφθηκε, εάν το επιθυμεί ο παίκτης), αλλά μόνο εφόσον δεν έχει φυτευθεί κανένα κομμάτι στο ενδιάμεσο διάστημα. Μπορεί όμως να ζητήσει ισοπαλία ακόμη και αν οι εφεδρείες του αντιπάλου έχουν αυξηθεί.

Χρόνος σκέψης

Παράδειγμα: Ο χρόνος σκέψης είναι 5λεπτά για κάθε αντίπαλο, γνωστός και ως 5 0.

Ποινές του διαιτητή

Υπάρχει η δυνατότητα επιβολής ποινών από τους διαιτητές, σε περίπτωση σκόπιμης παραβίασης των κανονισμών από τους συμμετέχοντες καθώς και προφανούς αντιαθλητικής συμπεριφοράς.  Ο διαιτητής μπορεί να επιβάλλει:

Α) επίπληξη στον παίκτη

Β) ‘’σταμάτημα του ρολογιού’’ (‘’freeze’’) για 5 ή για 10 δευτερόλεπτα ή και περισσότερο, πριν ο παίκτης μπορέσει να παίξει την επόμενή του κίνηση.

Και σε σοβαρότερες περιπτώσεις

Γ)  κατακύρωση της παρτίδας στους αντιπάλους.

Δ) αποβολή από τη διοργάνωση.

Σκοπός της αναγραφής των ποινών του διαιτητή φυσικά δεν είναι η καλλιέργεια κλίματος φόβου Jαλλά η κάλυψή μας σε περίπτωση διαφωνιών, δεδομένου ότι η φύση του παιχνιδιού απαιτεί μεγαλύτερη εγρήγορση στην τήρηση των κανόνων, κυρίως λόγω των εξτρά κομματιών, των ανταλλαγών κομματιών, της ύπαρξης 2 σκακιέρων και συμπαίκτη για ένα παιχνίδι, των περισσότερων πιθανοτήτων να ‘’χαλάσει’’ μια θέση ιδίως σε πίεση χρόνου κτλ. Ελπίζουμε ότι δεν θα χρειαστεί να εφαρμοστεί καμία από τις παραπάνω ποινές σε παίκτη.