Γνώμη για το σκάκι
Ο Αμερικανός γκραντ-μετρ Ρ. Φάιν ονομάζει τον συνδυασμό «Ποίηση του σκακιού». Θεωρεί πώς ο συνδυασμός στο σκάκι παίζει τον ίδιο ρόλο, ότι η μελωδία στη μουσική.
Αντίθετα ο συμπατριώτης του γκραντ-μετρ. Υ. Μπράουν εκφράζεται κατ' άλλον τρόπο — Σκακιστική παρτίδα χωρίς συνδυασμό, λέγει, — είναι σαν ένας μακρύς δρόμος χωρίς καμία ταβέρνα.
* * *
Τσιμπάει σαν μπεμπίκι
Οι διεθνείς μετρ Κρήστιανσεν και Λεο Ρικς, που διευθύνουν τη σκακιστική εκπομπή στη Δανία χαρακτηρίζουν με ζωντάνια το στυλ των ξακουστών σκακιστικών του παρελθόντος και του παρόντος.
Καπαμπλάνκα: Το στυλ του Καπαμπλάνκα ξεχωρίζει από κρυστάλλινη καθαρότητα, που θα 'λεγε κανένας πως κινεί τις φιγούρες στη σκακιέρα με δερμάτινα γάντια.
Μ. Ταλ: Η φύση του επιδαψίλευσε με πολλή πλούσια φαντασία ώστε να γίνει πραγματιστής σε τέτοιο βαθμό που θα 'ταν απαραίτητο για την κατακράτηση του τίτλου του πρωταθλητή κόσμου για περισσότερο χρόνο»
Β Σμίσλοθ: Ο Σμίσλοβ κάνει εkπρώτης όψεως αβλαβείς κινήσεις, αλλά κάθε μια απ' αυτές τσιμπάει σαν μπεμπίκι.
* * *
Ποιος φταίει;
Ο Λόρδος Μπαύρον (1788 - 1824) είπε μια φορά πως η ζωή είναι τόσο μικρή, για να χάνουμε χρόνο για το σκάκι. Σ' αυτό ο Ιρλανδός ποητής Τόμας Μουρ (1779 - 1852) απάντησε «Αν είναι έτσι, τότε δεν φταίει το σκάκι , αλλά η ζωή!.
* * *
Αλεχιν 4ος πρωταθλητής του κόσμου (1892 -1946)
Ερωτηθείς από τι αποτελείται η «σκακιστική ιδιοφυία». Μήπως από τα μαθηματικά;
Οχι, γιατί ο Εμ. Λάσκερ είναι αυτός που κατέχει τα μαθηματικά όσο κανένας άλλος!
Μη δίνεται μεγάλη σημασία στην κληρονομικότητα. Μπορεί να είναι άριστος σκακιστής ακόμα και αν κανένας από τους προγόνους σου δεν αντίκρυσε σκακιέρα.
Μέσα μου γίνεται ένας παράξενος αγώνας ανάμεσα στη φαντασία από τη μια μεριά και τον νηφάλιο υπολογισμό από την άλλη. Αλλά η περίσσεια φαντασία και ο περίσσιος υπολογισμός είναι το ίδιο βλαβερά. Και το ένα και το άλλο μπορούν να σε παρασύρουν σε αντίθετες κατευθύνσεις. Θα πρέπει να βρίσκονται σε αρμονία με τη ζωντανή και λογική σκέψη. Αυτό κάνω εγώ δίνοντας διέξοδο πότε στο ένα και πότε στο άλλο. Αλλά σχετικΕσείς βρήκατε νέα στρατηγική, επήνεσαν τον Φιλιντόρ...
Ναι αλλά στηρίζεται πάνω στις παλιές αρχές, σεμνά απάντησε εκείνος.
* * *
«Πού βρίσκεται το μυστικό της νίκης;», ρώτησαν τον Λάσκερ.
«Να προβλέψεις το αποτέλεσμα της παρτίδας», απάντησε ο μετρ.
* * *
«Αυτή είναι η πρώτη σου ήττα», είπαν με κακεντρέχεια στον Μόρφυ, όταν έχασε στον Γκάρβιτς την πρώτη παρτίδα του ματς. «Αυτή είναι η τελευταία του νίκη», προμάντεψε ο Μόρφυ. (Ο Γκάρβιτς έχασε το ματς και εγκατέλειψε το σκάκι για πάντα).
* * *
Ο Ρουσσώ είπε κάποτε: «Το Σκάκι, είναι πληκτική επιστήμη». Οταν έμαθε να παίζει άλλαξε γνώμη και είπε. «Το σκάκι είναι λεπτή τέχνη». Οταν έφτασε τη δύναμη του μετρ που του επέτρεπε να παίζει στο CafedelaRegeneeαναφώνησε: «Το σκάκι είναι θαυμαστός αγώνας».
* * *
Το να μαθαίνεις σκάκι ποτέ δεν είναι αργά. Το σπουδαίο είναι να το καταλάβεις στην ώρα του.
* * *
Το καλύτερο αποτέλεσμα επιτυγχάνουν όχι εκείνοι που κάνουν περισσότερες καλές κινήσεις, αλλά εκείνοι που κάνουν λιγότε- ρες κακές.
* * *
Το σκάκι από τη μορφή του είναι παιχνίδι από το περιεχόμενο - τέχνη και από τη δυσκολία αφομοίωσης - επιστήμη.
Τιγκράν Πετροσιάν 9ος πρωταθλητής κόσμου.
Ρόμπερτ Φίσερ. «Το σκάκι, όπως και η ζωή είναι ολοκληρωτικός πόλεμος».
Ανατόλ Καρπώφ: «Το σκάκι για μένα είναι πρώτα απ' όλα αγώνας».
Πάμπλο Νερούδα: «Το σκάκι είναι μία από τις ανθρώπινες νίκες πάνω στον εαυτό του. Για μένα το σκάκι είναι ποίηση. Ποίηση του αγώνα, της σκέψης και της θέλησης».
Λένιν: «Toσκάκι είναι γυμναστική του νου>>,
Μέγας Ναπολέων: «Toσκάκι σαν παιχνίδι είναι πολύ σοβαρό, αλλά σαν τέχνη έχει πολύ παιχνίδι».
Candobiany- συγγραφέας: «Το σκάκι δεν είναι τυχερό παιχνίδι. Περιέχει καθαρή ευχαρίστηση και ικανοποίηση σαν ένα άγαλμα, έργο τέχνης, ή ένα ωραίο ποίημα.
Εμ. Λάσκερ: «Toκύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα του σκακιού είναι ο αγώνας που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τον αγώνα που διεγείρει τα νεύρα τον ξένων ανθρώπων, που χύνεται αίμα και πέφτουν χτυπήματα, που αφήνουν σημάδια στα σώματα των αθλητών.
Ο Εβανς έγραψε το παραμύθι "Αδάμ και Εύα" όπου αναφέρει: «Ο Αδάμ εφεύρε το σκάκι για να απομακρύνει την Εύα από τις σκέψεις για τον απαγορευμένο καρπό» .
/ Το Σκάκι είναι παιχνίδι βαθιά δημοκρατικό. Είναι συνάμα και έκκληση και προειδοποίηση. Έκκληση στα πιόνια να γίνουν βασίλισσες, και προειδοποίηση στους βασιλιάδες πως η εξουσία τους δεν είναι απεριόριστη. Το σκάκι εξισώνει όλες τις τάξεις.
«Στο τέλος του περασμένου αιώνα γεννήθηκε μια καινούργια στάση απέναντι στο σκάκι. Η ερευνητική στάση».
Μποτβίνικ
«Ο μετρ του σκακιού έχει τόσο δικαίωμα να είναι άρρωστος όσο κι ένας στρατηγός στη μάχη».
Στάινιτς
«Ανάμεσα στα ιδιαίτερα γνωρίσματα του Αλιέχιν ήταν και το γεγονός ότι προετοιμαζόταν προσεχτικά για όλα τα τουρνουά ένα προς ένα παίρνοντας υπ' όψη τη φύση και την ατομικότητα κάθ' ενός από τους αντιπάλους του».
Σπίλμαν
«Ο σωστός σκακιστής πρέπει να γνωρίζει καλά την ανθρώπινη φύση καθώς και την ψυχολογία του αντίπαλου, τη δύναμη της θέλησής του, τα νεύρα του, τα ατομικά του χαρακτηριστικά και ακόμα τη ματαιοδοξία του».
Αλιέχιν
Το άνοιγμα
Οι νέοι παίχτες που μιμούνται τους νεωτερισμούς των μετρ μπαίνουν σε μεγάλους κινδύνους αν δεν έχουν προηγουμένως ελέγξει μόνοι τους τις λεπτομέρειες και τις συνέπειες αυτών των νεωτερισμών»
Αλιέχιν
«Θα ζήσουμε άραγε μέχρι την εποχή που στις σκακιστικές αίθουσες θα υπάρχει η σαφή απαγόρευση «Οι θεατές απαγορεύεται να καπνίζουν και παίκτες να διώχνουν το κοινό παίζοντας ανιαρές βαριάντες αλλαγής επειδή έτσι τους κάπνισε».
Ταρτακόβερ
Το μέσο της παρτίδας
«Το να χάσει κανείς τους αντικειμενικούς του στόχους σε μια παρτίδα ισοδυναμεί με καταστροφή του παιχνιδιού του».
Μπρονστάιν
«Δεν πρέπει χωρίς ιδιαίτερο λόγο να βάζουμε τον ίππο στην πίσω γραμμή (1η ή βη) αν μ' αυτό τον τρόπο κόβουμε την επικοινωνία των δύο πύργων».
Αλιέχιν
Αν κάνατε κάποιο λάθος ή ανακρίβεια δε χρειάζεται να αναστατωθείτε και να σκέφτεστε πως όλα είναι χαμένα. Πρέπει να προσανατολίζετε τον εαυτό σας στο να βρείτε γρήγορα ένα καινούριο σχέδιο στην καινούρια θέση».
Μπρονστάιν
Αν ο αντίπαλός σας έχει παραπάνω διαφορά για πιόνι σε μια κατά τα άλλα ήρεμη θέση μπορεί εύκολα να γίνει ισοπαλία. Αν όμως έχετε καθαρή διαφορά επιπλέον το κερδοφόρο σχέδιο είναι να δώσετε πίσω τη διαφορά έτσι ώστε να μείνετε με επιπλέον πιόνι».
Καπαμπλάνκα
«Τα Λευκά αρχίζουν ξαφνικά να παίζουν για τη νίκη. Η σκακιστική λογική δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο. Αν η θέση είναι καθαρά ισορροπημένη, απλά και μόνο η επιθυμία να κερδίσεις δεν αλλάζει τα πράγματα».
Μπρονστάιν
«Ακόμα και στον πυρετό της μάχης του μέσου της παρτίδας ο μετρ πρέπει να έχει στο μυαλό του σκιαγραφημένο κάποιο μελλοντικό φινάλε».
Μπρονστάιν
«Το να παίζει κανείς επιδιώκοντας περιπλοκές είναι ένα ακραίο μέτρο το οποίο επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει ο παίχτης μόνο όταν δε μπορεί να βρει ένα καθαρό και λογικό σχέδιο».
Αλιέχιν
Το φινάλε
«Μία από τις μεγαλύτερες προλήψεις της σύγχρονης θεωρίας είναι η πολύ εξαπλωμένη πίστη στην αριθμητική, και μόνο, υπεροχή ενός πιονιού χωρίς να δίνεται προσοχή στη θέση των κομματιών ή στα ίδια τα πιόνια που φτιάχνουν την αριθμητική υπεροχή».
Αλιέχιν
«' Οταν υπάρχουν ανόμοιοι αξιωματικοί η επιτιθέμενη πλευρά έχει στην ουσία ένα κομμάτι παραπάνω με σχήμα αξιωματικού».
Μποτβίνικ
•Το φινάλε με ίπους είναι στην ουσία φινάλε με πιόνια».
Μποτβίνικ
(Η σωστή μέθοδος παιχνιδιού στο φινάλε ίππων είναι παρόμοια με εκείνη του φινάλε πιονιών δηλαδή Zugzwang, υποστήριξη των μετόπισθεν πιονιών, κέρδισμα τέμπο για το βασιλιά κ.ο.κ)
«Σε φινάλε με ανόμοιους αξιωματικούς όταν έχουν και οι δύο πλευρές αδύνατα πιόνια μη προσπαθείτε να πετύχετε μεγάλο υλικό πλεονέκτημα».
Μποτβίνικ